Návod k vzoru výberu
Odo dňa 01.03.2021 vstúpila do účinnosti novela Zákonníka práce, podľa ktorej si zamestnanec po splnení zákonom stanovených podmienok môže vybrať medzi finančným príspevkom a stravovacou poukážkou.
Zamestnávateľ umožní zamestnancovi výber medzi stravovacou poukážkou a poskytnutím finančného príspevku len v prípade ak:
- nezabezpečuje stravovanie vo vlastnom stravovacom zariadení,
- nezabezpečuje stravovanie v stravovacom zariadení iného zamestnávateľa,
- nezabezpečuje stravovanie pre svojich zamestnancov prostredníctvom právnickej osoby alebo ...,
- nejde o zamestnanca, ktorý v rámci pracovnej zmeny nevykonáva prácu viac ako štyri hodiny,
- povinnosť zabezpečiť stravovanie vylučujú podmienky výkonu práce na pracovisku,
- zamestnanec na základe lekárskeho potvrdenia od špecializovaného lekára zo zdravotných dôvodov nemôže využiť žiadny zo spôsobov stravovania zamestnancov zabezpečených zamestnávateľom,
- ide o zamestnanca vykonávajúceho domácku prácu alebo teleprácu a zamestnávateľ mu nezabezpečí stravovanie vo vlastnom stravovacom zariadení alebo v stravovacom zariadení iného zamestnávateľa,
- by stravovanie podľa § 152 ods. 2 ZP bolo v rozpore s povahou vykonávanej domáckej práce alebo telepráce,
- nejde o zamestnancov vysielaných na pracovnú cestu (s výnimkou zamestnancov vyslaných na pracovnú cestu, ktorí na svojom pravidelnom pracovisku odpracovali viac ako štyri hodiny),
- nejde o zamestnancov, ktorým zamestnávateľ poskytuje účelovo viazaný finančný príspevok na stravovanie.
Novelizovaný Zákonník práce stanovuje, že zamestnanec je viazaný svojím výberom počas 12 mesiacov odo dňa, ku ktorému sa výber viaže. Podrobnosti výberu a realizácie povinnosti zamestnávateľa zabezpečovať stravovanie alebo poskytovať finančný príspevok na stravovanie na základe výberu môže zamestnávateľ ustanoviť vo vnútornom predpise.
Pokiaľ zamestnávateľ neprijme vnútorný predpis, môže s každým zamestnancom individuálne dohodnúť podmienky výberu podľa tohto vzoru, čo však pri väčšom počte zamestnancov môže byť nehospodárne (z tohto dôvodu je hospodárnejšie prijať vnútorný predpis, ktorý by sa vzťahoval na všetkých zamestnancov).
Hlavička a bod 1.1.: Do hlavičky vzorového dokumentu je potrebné doplniť identifikačné údaje oboch strán z pracovnoprávneho pomeru t.j. zamestnávateľa a zamestnanca, taktiež deň podpisu pracovnej zmluvy a pracovnú pozíciu.
Bod 1.2.: Na základe predmetného bodu zamestnanec učiní výber stravovania a to buď formou stravovacej poukážky alebo poskytnutím finančného príspevku na stravovanie. K výberu však môže dôjsť len v prípade, ak sú splnené zákonné predpoklady, ktoré sú uvedené vyššie v tomto návode.
Bod 1.3.: V predmetnom bode sa zamestnávateľ a zamestnanec dohodnú na dobe, počas ktorej je zamestnanec viazaný svojím výberom spôsobu zabezpečenia stravovania.
Dôvodová správa k novej úprave ohľadom tohto výberu zamestnanca uviedla, že ustanovenie § 152 je založené na základnej zásade, ktorej cieľom je zabezpečenie stravovania zamestnancom tak, aby mali najmä hlavné teplé jedlo a vhodný nápoj zodpovedajúci zásadám správnej výživy počas pracovnej zmeny, aby boli schopní po prestávke v práci vykonávať pracovnú činnosť (v mnohých prípadoch fyzicky náročnú prácu počas celej pracovnej zmeny). Od prvého znenia Zákonníka práce č. 65/1965 Zb. až po súčasnosť je táto povinnosť najlepšie splnená prostredníctvom prevádzkovania vlastnej jedálne zamestnávateľom alebo zabezpečením inej jedálne, kde sa zamestnanec môže najesť v priebehu pracovnej zmeny, kde zloženie stravy je optimalizované na podmienky zamestnávateľa. Z tohto hľadiska sa ponecháva prednosť systému podnikového stravovania a právo výberu sa vzťahuje len na zamestnancov zamestnávateľov, ktorí nezabezpečujú stravovanie vo vlastnom stravovacom zariadení alebo v inom (zmluvnom) stravovacom zariadení, pretože buď tak nemôžu spraviť alebo podmienky v podniku umožňujú väčšiu flexibilitu (napr. pre porovnanie - v priestoroch veľkého zamestnávateľa by bolo problematické alebo nemožné, aby zamestnanec opustil priestory, najedol sa a vrátil sa na pracovnú zmenu do 30 minút a z tohto dôvodu zamestnávateľ prevádzkuje niekoľko stravovacích zariadení priamo v podniku alebo naopak budova s kanceláriami open space v pešej dostupnosti niekoľkých stravovacích zariadení a s flexibilnou prestávkou v práci z hľadiska jej času počas obeda a z hľadiska jej dĺžky). Zároveň sa navrhuje ponechať výnimky z možnosti voľby tam, kde už doteraz bol uplatňovaný finančný príspevok na stravovanie.