Predžalobná výzva občanovi
V prípade ak druhá zmluvná strana (napr. kupujúci, objednávateľ a pod.) neplní svoju povinnosť, pred podaním žaloby na súd je potrebné vyzvať ju na mimosúdne vyriešenie veci (napr. poskytnúť dodatočnú lehotu na zaplatenie kúpnej ceny, ponúknuť splátkový kalendár a pod.). V prvom rade je potrebné rozlišovať, či tou druhou zmluvnou stranou (napr. kupujúci, objednávateľ a pod.) je spotrebiteľ alebo podnikateľ t.j. osoba, ktorá koná v rámci predmetu svojej obchodnej činnosti alebo inej podnikateľskej činnosti. Od skutočnosti, či sa jedná o spotrebiteľa alebo podnikateľa, sa budú odvíjať ďalšie práva a povinnosti ako napr. výška úroku z omeškania, zmluvná pokuta, uznanie dlhu alebo záväzku a pod.
Záhlavie výzvy a bod 1. Do záhlavia sa uvedú identifikačné údaje podnikateľa a druhej zmluvnej strany (napr. kupujúci, objednávateľ a pod.), ktorým je spotrebiteľ - ktorýsi doteraz nesplnil svoju zákonnú alebo zmluvnú povinnosť.
Bod 2. Do tohto bodu sa uvedú skutkové okolnosti a súvislosti ako napr. kedy, ako, kde a aké služby alebo tovar boli poskytnuté. Ako dôkaz sa poukáže na zmluvu, objednávku, emailovú komunikáciu a pod.
Článok II. V tomto článku sa poukáže na právne predpisy, ktoré zo zmluvy zaväzujú spotrebiteľa.
Treba však zobrať na vedomie, že
- ustanovenia o spotrebiteľských zmluvách, ako aj všetky iné ustanovenia upravujúce právne vzťahy, ktorých účastníkom je spotrebiteľ, použijú sa vždy, ak je to na prospech zmluvnej strany, ktorá je spotrebiteľom. Odlišné zmluvné dojednania alebo dohody, ktorých obsahom alebo účelom je obchádzanie tohto ustanovenia, sú neplatné. Na všetky právne vzťahy, ktorých účastníkom je spotrebiteľ, sa vždy prednostne použijú ustanovenia Občianskeho zákonníka, aj keď by sa inak mali použiť normy obchodného práva
- spotrebiteľské zmluvy nesmú obsahovať ustanovenia, ktoré spôsobujú značnú nerovnováhu v právach a povinnostiach zmluvných strán v neprospech spotrebiteľa. To neplatí, ak ide o zmluvné podmienky, ktoré sa týkajú hlavného predmetu plnenia a primeranosti ceny, ak tieto zmluvné podmienky sú vyjadrené určito, jasne a zrozumiteľne alebo ak boli neprijateľné podmienky individuálne dojednané
- neprijateľné podmienky upravené v spotrebiteľských zmluvách sú neplatné
- ak poskytne dodávateľ spotrebiteľovi plnenie a spotrebiteľ si ho neobjednal, nie je spotrebiteľ povinný plnenie vrátiť ani ho uschovať; vylúčené sú aj ďalšie nároky dodávateľa voči spotrebiteľovi. Nevyžiadaným plnením je aj ďalšie opakujúce sa plnenie poskytnuté spotrebiteľovi na základe zmluvy uzavretej prostriedkami diaľkovej komunikácie, ak spotrebiteľ výslovne o takéto plnenie nepožiadal. Ak dodávateľ nepreukáže opak, považuje sa opakujúce sa plnenie vždy za nevyžiadané
- ak je spotrebiteľská zmluva vyhotovená písomne, predmet a cena nesmú byť uvedené menším písmom ako iná časť takejto zmluvy s výnimkou názvu zmluvy a označení jej častí. Ustanovenia spotrebiteľskej zmluvy, ako aj ustanovenia obsiahnuté vo všeobecných obchodných podmienkach alebo v akýchkoľvek iných zmluvných dokumentoch, ktoré so spotrebiteľskou zmluvou súvisia, nesmú byť uvedené pre spotrebiteľa nečitateľným a menším písmom, ako ustanoví vykonávací predpis. Zmluva uzatvorená v rozpore s týmto ustanovením je neplatná
- zmluvné podmienky upravené spotrebiteľskou zmluvou sa nemôžu odchýliť od tohto zákona v neprospech spotrebiteľa. Spotrebiteľ sa najmä nemôže vopred vzdať svojich práv, ktoré mu tento zákon alebo osobitné predpisy na ochranu spotrebiteľa priznávajú, alebo si inak zhoršiť svoje zmluvné postavenie
Bod 3. V tomto bode sa apeluje na splnenie povinnosti mimosúdnou cestou. Môže sa poukázať na to, že keď druhá zmluvná strana splní svoju povinnosť v mimosúdnom konaní t.j. pred podaním žaloby alebo návrhu na vydanie platobného rozkazu, nebudú sa žiadať úroky z omeškania alebo trovy právneho zastúpenia. Prípadne sa môže navrhnúť uzavretie splátkového kalendára s tým, že pokiaľ sa druhá zmluvná strana omešká s platením čo i len jednej splátky, celý dlh sa stane splatný.
Bod 4. V tomto bode sa uvedenie dodatočná primeraná lehota na splnenie povinnosti napr. do 15 dní od doručenia výzvy.
Predžalobnú výzvu je potrebné poslať doporučene s návratkou, aby bol dôkaz o tom, či bola prevzatá. Osobe, ktorá predžalobnú výzvu posielala sa vráti
- návratka s dátumom prevzatia, alebo
- zásielka ako neprevzatá v odbernej lehote alebo
- zásielka s poznámku adresát neznámy.
V prípade ak nedošlo k splneniu povinnosti napr. zaplateniu dlžnej finančnej sumy v lehote určenej vo výzve, podnikateľ sa môže obrátiť na súd s návrhom na vydanie platobného rozkazu alebo žalobou o zaplatenie, kde sa okrem zaplatenia istiny môže domáhať úrokov z omeškania a trov súdneho konania.