zodpovednypodnikatel.sk

Ako používať portál zdpovednypodnikatel.sk

Vzory s návodmi

1. Po prihlásení sa k účtu (bezplatnému alebo platenému), má užívateľ na ľavej strane obrazovky vzor, ktorý je možné stiahnuť bez úpravy alebo s úpravou
 
2.Vzorový dokument je vo formáte WORD; užívateľ môže v rámci možnosti panela nástrojov vykonať rôzne úpravy napr. označiť text tučným / šikmým / podčiarknutým / farebným a pod. textom a s takouto úpravou aj vzor stiahnuť
 
3. Text označený žltým podfarbením je určený na doplnenie resp. úpravu; text, ktorý je označený červenou farbou, má užívateľ možnosť vykonať výber vhodnej možnosti 
 
4. Na pravej strane obrazovky môže užívateľ sledovať návod k úprave vzoru. Návod obsahuje odporúčania, tipy, rady a pod. ako môže užívateľ predmetný vzor upraviť a doplniť. Návod odkazuje na konkrétne čísla odsekov vo vzore, aby užívateľ mal prehľad o tom, ktorej časti vzoru sa návod týka
 
5. Vzor na ľavej strane obrazovky a návod na pravej strane obrazovky je možné rolovať (samostatne aj spolu) tak, aby užívateľ mal možnosť vidieť v jednom riadku text vzorového dokumentu ku ktorému prislúcha konkrétna časť návodu
 
6. Upravený vzor sa na portáli neuchováva; má k nemu prístup len prihlásený užívateľ
 
7. Platené a neplatené vzory sú zrozumiteľne a zreteľne označené a rozdelené
 
8. Niektoré vzory obsahujú aj prílohy, ktoré je možné stiahnuť bez úpravy
 
9. V mobilnej verzii nie je možné využívať všetky funkcie ako v PC formáte so zobrazovacou jednotkou

 

Prihlásenie k online školeniu

1. Postup ako sa prihlásiť k online školeniu/webináru nájdete TU

 

Viac informácii:

 

Podmienky používania TU

Ochrana osobných údajov TU

Správa súborov cookies TU

Online fórum – položte otázku anonymne

Daňový úrad

Daňovou kontrolou správca dane zisťuje alebo preveruje skutočnosti rozhodujúce pre správne určenie dane alebo dodržiavanie ustanovení osobitných predpisov. Výsledkom daňovej kontroly môže byť napr. vyrúbenie (dorúbenie) dane, uloženie pokuty, trestné stíhanie pre niektorý daňový trestný čin (skrátenie dane, daňový podvod, marenie výkonu správy daní ) alebo hospodársky trestný čin (skresľovanie údajov hospodárskej evidencie).

 

Začatie daňovej kontroly   

i. Daňová kontrola začína dňom určeným v oznámení správcu dane o daňovej kontrole.

Oznámenie o daňovej kontrole musí obsahovať najmä deň začatia daňovej kontroly, miesto výkonu daňovej kontroly, druh kontrolovanej dane a kontrolované zdaňovacie obdobie alebo kontrolované účtovné obdobie.

Správca dane je oprávnený začať daňovú kontrolu aj bez oznámenia, ak to ustanovuje osobitný predpis,  alebo ak o vykonanie daňovej kontroly požiadajú orgány činné v trestnom konaní alebo ak je dôvodné podozrenie, že účtovné alebo iné doklady budú pozmenené, znehodnotené alebo zničené. V týchto prípadoch v deň začatia daňovej kontroly zamestnanec správcu dane spíše zápisnicu o začatí daňovej kontroly;

V zápisnici o začatí daňovej kontroly musí byť uvedený najmä deň začatia daňovej kontroly, miesto vykonávania daňovej kontroly, predmet daňovej kontroly a kontrolované zdaňovacie obdobie alebo kontrolované účtovné obdobie.

ii. Daňový subjekt môže dohodnúť so správcom dane iný termín začatia daňovej kontroly, najneskôr však do 40 dní od doručenia oznámenia.
 
iii. Správca dane v oznámení o začatí daňovej kontroly určí aj lehotu na predloženie všetkých dokladov potrebných na vykonanie daňovej kontroly, s poučením o následkoch v prípade nepredloženia.

Pokuta

V prípade, ak daňový subjekt nesplní uloženú povinnosť, môže dostať (za nesplnenie povinnosti) pokutu do 3.000 eur podľa § 154 ods. 1) písm. j) v spojení s § 155 ods. Daňového poriadku.  

 Trestné stíhanie

§ 278a Trestného zákona

V prípade nepredloženia podkladov, nesplnení povinnosti pri daňovej kontrole, zatajení, skreslení údajov alebo zničení dokladov sa môže jednať o trestný čin marenia výkonu správy daní podľa § 278a Trestného zákona, za čo môže byť potrestaný odňatím slobody až do piatich (5) rokov.  

Určenie dane podľa pomôcok

V prípade, že nie je možné z dôvodu nepredloženia dokumentov preveriť skutočnosti rozhodujúce pre správne určenie dane alebo daňový subjekt neumožní vykonanie daňovej kontroly, určí správca dane daň podľa pomôcok postupom podľa § 48 Daňového poriadku.

 

Priebeh kontroly

iv. Daňový subjekt je povinný poskytnúť správcovi dane súčinnosť a vytvoriť podmienky pre výkon daňovej kontroly.
v. Daňový subjekt môže žiadať predloženie písomného poverenia zamestnanca správcu dane, služobného preukazu.
vi. Daňový subjekt môže predkladať v priebehu daňovej kontroly dôkazy preukazujúce jeho tvrdenia a navrhovať dôkazy, nahliadnuť do zápisnice z miestneho zisťovania vykonaného u iného daňového subjektu, klásť svedkom a znalcom otázky pri ústnom pojednávaní, byť prítomný na rokovaní so svojimi zamestnancami, vyjadrovať sa v priebehu daňovej kontroly k zisteným skutočnostiam, k spôsobu ich zistenia.
vii. Daňový subjekt je povinný poskytovať požadované informácie sám alebo ním určenou osobou, predkladať v priebehu daňovej kontroly záznamy, ktorých vedenie ukladá osobitný predpis, a iné doklady, ktoré preukazujú hospodárske operácie a účtovné prípady, vo forme požadovanej správcom dane, ak ich v tejto požadovanej forme vedie, vrátane evidencie a záznamov, ktorých vedenie bolo správcom dane uložené, a podávať k nim ústne alebo písomné vysvetlenia.
viii. Ak vzniknú pochybnosti o správnosti, pravdivosti alebo úplnosti dokladov predložených kontrolovaným daňovým subjektom alebo o pravdivosti údajov v nich uvedených, oznámi správca dane tieto pochybnosti kontrolovanému daňovému subjektu a vyzve ho, aby sa k nim vyjadril, najmä aby neúplné údaje doplnil, nejasnosti vysvetlil a nepravdivé údaje opravil alebo pravdivosť údajov riadne preukázal.

Ak daňový subjekt v dokladoch predkladaných pri správe daní uvedie nepravdivé alebo hrubo skresľujúce údaje, alebo zatají povinné údaje o skutočnostiach rozhodujúcich pre správne určenie dane, môže sa dopustiť trestného činu marenia výkonu správy daní.

ix. Správca dane je oprávnený rozšíriť výkon daňovej kontroly aj o iné zdaňovacie obdobie alebo účtovné obdobie alebo o inú daň alebo o kontrolu dodržiavania ustanovení osobitných predpisov; túto skutočnosť je správca dane povinný písomne oznámiť bez zbytočného odkladu kontrolovanému daňovému subjektu.

 

Protokol z daňovej kontroly

x. Zamestnanec správcu dane z daňovej kontroly vyhotoví protokol, ktorý obsahuje výsledok daňovej kontroly vrátane vyhodnotenia dôkazov. Ak sa daňovou kontrolou zistil rozdiel v sume, ktorú mal kontrolovaný daňový subjekt podľa osobitných predpisov zaplatiť alebo vykázať alebo na ktorú si uplatnil nárok podľa osobitných predpisov, vyzve daňový subjekt na vyjadrenie sa k zisteniam uvedeným v protokole. Vo výzve správca dane určí lehotu, nie kratšiu ako 30 pracovných dní (zmeškanie lehoty nemožno odpustiť) od doručenia takého protokolu, v ktorej sa má kontrolovaný daňový subjekt vyjadriť k zisteniam uvedeným v protokole a označiť dôkazy preukazujúce jeho tvrdenia, ktoré nemohol predložiť v priebehu daňovej kontroly.

 

Ukončenie kontroly / začatie vyrubovacieho konania

xi. Daňová kontrola je ukončená dňom:
  1. doručenia protokolu z daňovej kontroly ,
  2. doručenia oznámenia o určovaní dane podľa pomôcok alebo
  3. zániku nároku na vrátenie nadmerného odpočtu podľa osobitného prepisu.
xii. Ak sa daňovou kontrolou zistil rozdiel v sume, ktorú mal kontrolovaný daňový subjekt podľa osobitných predpisov zaplatiť alebo vykázať alebo na ktorú si uplatnil nárok podľa osobitných predpisov, zašle správca dane kontrolovanému daňovému subjektu protokol, ktorého súčasťou je výzva na vyjadrenie sa k zisteniam uvedeným v protokole.
  1. Ak daňový subjekt predloží pripomienky a dôkazy v lehote určenej správcom dane vo výzve, dohodne so správcom dane deň prerokovania pripomienok a dôkazov ním predložených. Ak sa daňový subjekt nemôže zúčastniť na prerokovaní, je povinný určiť si na tento účel zástupcu. Správca dane na základe písomného vyjadrenia daňového subjektu a ním predložených dôkazov vykoná dokazovanie alebo miestne zisťovanie.
  2. Ak sa daňový subjekt alebo jeho zástupca nezúčastní na prerokovaní pripomienok a dôkazov ním predložených, správca dane spíše o tejto skutočnosti úradný záznam. Správca dane vydá rozhodnutie do troch mesiacov od uplynutia lehoty určenej vo výzve.
  3. Ak sa daňový subjekt vzdá práva na vyjadrenie sa k zisteniam v protokole, alebo daňový subjekt nemá pripomienky k zisteniam v protokole, alebo sa daňový subjekt nevyjadrí k protokolu v lehote určenej správcom dane vo výzve, vydá správca dane rozhodnutie do 15 dní od uplynutia lehoty na vyjadrenie s k protokolu; v tom prípade správca dane o tejto skutočnosti spíše úradný záznam.

 

Proti rozhodnutiu vo vyrubovacom konaní môže podať daňový subjekt odvolanie v lehote 30 dní od doručenia rozhodnutia.

 

Práva kontrolovaného subjektu:

 Kontrolovaný daňový subjekt má vo vzťahu k zamestnancovi správcu dane právo

  • na predloženie
    • písomného poverenia zamestnanca správcu dane na výkon daňovej kontroly,
    • služobného preukazu zamestnanca správcu dane, okrem zamestnanca správcu dane, ktorým je obec,
  • byť prítomný na rokovaní so svojimi zamestnancami,
  • predkladať v priebehu daňovej kontroly dôkazy preukazujúce jeho tvrdenia a navrhovať dôkazy dostupné správcovi dane, ktoré sám nemôže predložiť, najneskôr do dňa jej ukončenia,
  • nahliadnuť do zápisnice z miestneho zisťovania vykonaného u iného daňového subjektu v súvislosti s daňovou kontrolou vykonávanou u kontrolovaného daňového subjektu,
  • klásť svedkom a znalcom otázky pri ústnom pojednávaní,
  • vyjadrovať sa v priebehu daňovej kontroly k zisteným skutočnostiam, k spôsobu ich zistenia alebo navrhnúť, aby v protokole boli uvedené jeho vyjadrenia k nim,
  • nahliadnuť do zapožičaných dokladov u správcu dane v jeho obvyklej úradnej dobe.

 

Povinnosti kontrolovaného subjektu :

  • umožniť poverenému zamestnancovi správcu dane vykonať daňovú kontrolu,
  • zabezpečiť vhodné miesto a podmienky na vykonanie daňovej kontroly,
  • poskytovať požadované informácie sám alebo ním určenou osobou,
  • predkladať v priebehu daňovej kontroly záznamy, ktorých vedenie ukladá osobitný predpis, a iné doklady, ktoré preukazujú hospodárske operácie a účtovné prípady, vo forme požadovanej správcom dane, ak ich v tejto požadovanej forme vedie, vrátane evidencie a záznamov, ktorých vedenie bolo správcom dane uložené, a podávať k nim ústne alebo písomné vysvetlenia,
  • predkladať v priebehu daňovej kontroly dôkazy preukazujúce jeho tvrdenia,
  • umožňovať vstup do sídla, miesta podnikania kontrolovaného daňového subjektu a do jeho prevádzkových priestorov a umožňovať rokovanie s jeho zamestnancom,
  • zapožičať doklady a iné veci mimo sídla, miesta podnikania alebo prevádzkových priestorov kontrolovaného daňového subjektu, poskytnúť výpisy, alebo ich kópie,
  • umožniť prístup k softvéru a informačno-komunikačným prostriedkom, ktoré daňový subjekt používa na prevádzkovanie podnikateľskej činnosti, a k výstupným dátam z týchto softvérov.

Otázky a odpovede:

 

  1. Aké sú dôsledky v prípade, ak daňový subjekt odoprie vykonanie daňovej kontroly alebo poskytnutie súčinnosti, alebo ak zatají dôležité skutočnosti pre správne určenie dane ?

 Správca dane môže určiť daň podľa pomôcok a uloží pokutu.

 

  1. Aké sú následky pre daňový subjekt, ak dôjde k zničeniu účtovníctva alebo iných dôležitých dokumentov ?

 Správca dane môže dať podnet pre začatie trestného stíhania pre trestný čin marenia výkonu správy daní podľa § 278a Trestného zákona.

 

  1. Môže správca vykonať opakovane daňovú kontrolu ?

 Áno, napr. na žiadosť orgánov činných v trestnom konaní.

 

  1. Ako konateľ s.r.o., musím vždy podať ústne / písomné vysvetlenie správcovi dane ?

 Nie, každý má právo odmietnuť vypovedať, ak by tým spôsobil nebezpečenstvo trestného stíhania sebe alebo blízkej osobe.

 

  1. Môžem sa dať zastupovať pri daňovej kontrole ?

 Áno, daňový subjekt sa môže dať zastupovať a v každej veci môže mať len jedného zástupcu.

 

  




Odborný garant


Pozrieť referencie

© 2020-2022 zodpovednypodnikatel.sk všetky práva vyhradené | o tento portál sa stará zodpovednypodnikatel.sk